zaterdag 29 augustus 2009

Bramen plukken AWD

Vrijdag...Even naar het AWD....Ik heb het gemist op vakantie.
(Wel een geweldige vakantie gehad....hoor)...Maar de Amsterdamse Waterleidingduinen krijg ik niet uit mijn bol...En ik had nog net geen afkickverschijnselen. Maar ik moest er gevoelsmatig even naar toe....En dat terwijl ik eigenlijk niet veel tijd had.
Het was mooi weer maar....met een behoorlijk windje...Het leek de canarische eilanden wel!
Ik liep dwars over het Eiland van Rolvers...Door het struikgewas heen
zag ik een vrouw bramen plukken....(Het barst van de Bramen)
Ze had me niet gezien.
Om haar niet teveel te laten schrikken kuchte ik wat...Ze keek verschrikt om...Ik sprak haar aan.. "Ik kuchte al om je niet teveel te laten schrikken"...Waarop ze zei "Je verwacht hier niet snel iemand...Er komen hier maar zelden mensen".
Ook buiten het eiland zijn mensen bramen aan het plukken..(zie foto)
Er zijn koeien geplaatst op het Middenveld om de Amerikaanse vogelkers te gaan bestrijden!
-
Een voorbeeld van bestrijding in de duinen met alleen koeien is het 36 hectare grote Eiland van Rolvers in de AWD, waar jaarrond acht runderen lopen. De prunus verdwijnt er niet helemaal, ook niet doordat er overal nog grote bomen staan die zaden blijven verspreiden.
Verleden jaar is het Middenveld behoorlijk kaal gehaald....Maar nu is dat bijna alweer helemaal dichtgegroeit met de Amerikaanse Vogelkers ...Ook wel Bospest genoemt.

De struik is taai en is in staat zich snel van beschadigingen te herstellen. Het afzagen van de struiken zonder verdere behandeling leidt er toe dat de struik weer snel uitloopt; na één groeiseizoen reiken de vele loten anderhalf tot wel twee meter hoog. Bovendien treedt er na het verwijderen van de struik veel licht tot de bodem toe waardoor de vele, opgehoopte zaden in de bodem ontkiemen en er soms een groen tapijt van zaailingen ligt.
....Het AWD krijgt van Brussel geld om ze te bestrijden!

Eendenvlak
Wat opvalt...Er is geen hert te bekennen...Ook op het zandpad van Eendenvlak naar Het Eiland
Zie ik maar één keer een spoor in het zand van een hert.
Terwijl het normaal gesproken.....Wemelt van de sporen.
Wat wel opvalt...Zijn de uitwerpselen van de vos....Ze eten zo te zien alleen bramen in deze tijd.

Op de Beukenlaan....deze Zwam!
Lekker even in het AWD geweest...Maar weinig wild gezien.