dinsdag 11 augustus 2009

Een Magnifieke Avond AWD

Herman en ik pakte de ingang De Zilk.
Als U niet zoveel tijd heeft...Dan maakt U dat maar..U moet dit lezen!
Sla dan de volgende keer maar over....Want dit was zo mooi!!
Het was een prachtige avond...En achteraf een Wereldavond.
We liepen richting Vogelenveld...Maar bij het Franse vlak kwamen we al een paar mannetjes Damherten tegen.
De geweien van de damherten zijn geschuurd en klaar voor de bronst....nog wat toenemen aan gewicht...Want tijdens de bronst is er geen tijd om te eten....En dan leveren ze kilo's in.
De bloedvaten die nog door de geweien heenlopen...zijn nog te zien.
Deze damherten zijn oude bekende...Deze roedel ben ik de laatste weken wel meer tegen gekomen...in het Franse Vlak.
De site van Jordi Segers
Die onderzoek verichten naar:
Sociale structuur en paarstrategieën bij Damherten (Dama dama) in de Amsterdamse Waterleidingduinen tijdens de bronst en voorbronst
We trokken dwars het gebied door..van Vogelenveld naar het Weitje van de Blauwe Paal.
Altans dat was de bedoeling maar?
We liepen dwars door de struiken en raakte in dichte struiken/bos behoorlijk onze orientatie kwijt...Het struikgewas...Met vele doornstruiken bezorgde schrammen en bloed!
En regelmatig zaten we vast met onze rugtassen.
Maar......Dat is ook best wel eens leuk...Niet meer weten waar je bent.
Herman zegt nog "Ik zal wel eens een vos willen fotograferen die aan de waterkant drinkt"
Nou....Dat verzoek word......Zie vervolg!
Eindelijk een open gebied...Met Koeien.
t Weitje van de Blauwe paal konden we wel schudden.
We kwamen uit op de Duinpanweg...Bij de oversteek tussen het Kromme schusterkanaal en Nieuwkanaal in.
Op het ijzeren Mannenvlak..Kwamen we de eerste vos tegen..Herman had hem nog op de foto..En mijn cameraatje had nog even tijd nodig.
Die moet een soort warm lopen :)
Over het Lange vlak..zie:
Konijn - Stekkenveld
-En dan besluiten we om een bakkie te doen bij het voormalig Van Limburg Stirumkanaal.
We zitten daar rustig wat te praten...Als opeens een vos uit de dekking komt.
Hij loopt wat heen en weer...En wij maken een paar foto's...Zonder op te staan.
Zou hij de Koffie ruiken?..Hij ziet ons maar gaat er nog niet vandoor.
Herman en ik kijken elkaar aan...Super hé...Met een bakkie.
Je zou maar geen koffie lusten...Dan hadden we dit moeten missen...ben ik bang voor.
-
Hij loopt over het pad en we zien hem niet meer...We laten onze rugtas staan..Om te kijken waar hij is.
En ja hoor......Hij staat te drinken!!!!
Nou...Dat wilde Herman zo graag fotograferen..(ik ook hoor :))
We konden hier best wel veel foto's van nemen...Want hij bleef daar nog een heel tijdje staan.
Hij had ons trouwens gezien...Maar hij was best dorstig...En nam ons op de koop toe.
Hij keek ons aan toen hij omhoog richting pad liep.
Best zwaar lopen door dat mulle zand.
Strak van de adrenaline stonden we.....Een vorm van orgasme (Beetje overdreven...maar?)....Je lichaam reageert er wel op ...Een soort kippenvel...en haartjes die overeind komen....Tintellingen over je lijf. Net zoiets als je wel eens hebt bij mooie muziek...Een soort Musicaal orgasme.
(Klinkt grof...Is niet zo bedoeld)
Het nadeel alleen is dat je handen ook zo opgewonden raken...En dat is nou net niet goed.
Want daardoor zijn er nog veel foto's bewogen.
Hij bereikt bijna de top...Waar het pad loopt.
Ook nu maakt hij geen haast...Maar houd ons wel zichtbaar in de gaten.
Hij steekt het pad over ..Richting het paaltje (ruiterpad).
Hij besprenkelt het paaltje met zijn urine....En het lijkt erop alsof hij het paaltje knuffelt!
Dit is toch helemaal het einde.....Super...Kicken...Geen woorden voor.
En dan komt er een tijd van afschijt nemen....Maar?..Hij komt nog even terug...
Of hij wil zeggen...Heb je al een filmpje van mij gemaakt?
Nee..Joh!!...Dat is waar...Dus ik even filmen natuurlijk.
En die staat hier helemaal onderaan!
Op de terugweg nog een Damhert...Maar wij zijn nog vol bezig om de ontmoeting met de vos te verwerken.

Dit is mijn eerste filmpje.....Dus zowieso de Mooiste!!!!!!!
Meer van deze avond zie bij Herman Versteeg op zijn site
Waar de foto's prachtig zijn!
Een WERELDAVOND!!

13 opmerkingen:

  1. Geweldig, super, manjefiek, zo mooi hebben we ze nog niet gehad Henk heb met bewondering zitten kijken de enge topper is die met de paal wat mooi man en ik maar denken dat ik alleen last had van de adrenaline waardoor ik een struik haarscherp op de foto zet in plaats van de vos Herman had nog geen foto's maar ga zeker kijken vanavond als ik weer wakker ben (nachtdienst) Ohhh en dat water drinken natuurlijk die was ook gaaf echt mooi....

    Met vriendelijke duin groet,
    De Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ohhh henk

    dat i seen wereldfoto die met dat paaltje, ik kan me voorstellen dat je hier geen afscheid van wilt nemen,
    man man man.
    ik zit met kippenvel op mijn kleine teentje te kijken, en kan me zo voorstellen dat je dit van ze lang lang ze leven niet meer vergeet,
    "geweldig"

    nog nooit gezien,
    ik ben zó blij:-)) zo blij joechei:-)

    maak er vandaag weer zo'n dag van hé,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hooi Henk
    Als ik die foto’s weer zie besef ik pas wat een super avond
    Het was zo met die vos
    je ziet het mijn wens kwam uit
    Wat hadden we een geluk misschien worden we nu wel gestraft dat we weken niets meer zien
    Groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een super gave avond henk mijn kleinzoon zou zeggen vetgaaf!

    Dat met die adrenaline ken ik maar al te goed dan heb je moeite om je camera stil te houden, machtig man wat een ervaring hebben jullie gehad.
    En die herman die zomaar op zijn wenken bedient wordt tis toch niet te geloven.

    Je filmje is prachtig!
    Ik ga zo even bij Herman kijken.

    Fijne avond als het kan zo een als gisteren:-)))
    Groetjes Sary

    Ps. ik lees de reactie van Herman wil jij tegen hem zeggen dat hij niet de goden moet verzoeken... die luisteren namelijk te goed naar hem.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Henk dit is prachtig om die vos zo te zien.

    Een fijne dag gewenst.

    Gr. Frans

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jeetje zeg... wat een prachtige foto's heb je daar staan! Vooral die herten en die vos vond ik geweldig. Ik kom nooit geen herten tegen, en een vos krijg ik al helemaal niet op de foto. Leuk dat je ons laat mee genieten.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat mooi, die vos, zo prachtig om te zien hoe hij daar staat te drinken en daarna met dat paaltje in de weer is. Ik kan me jullie gevoel van opwinding helemaal voorstellen. super belevenis.
    Het flimpje is goed gelukt!

    PS wanneer begint de damhertenbronst, dat is toch in September? Of al eerder, dat lijkt me ook geweldig om eens mee te maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Helemaal top! Wat een schitterende ervaring en super mooie foto's! Een wandeling om nooit te vergeten...
    Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Inderdaad een dag om niet snel te vergeten...We zijn toen wel heel erg verwend.

    @ Chita
    De Bronst valt in het AWD (damherten) eind sept/okt.
    Je Maakt nu op dit moment de reeen bronst mee.
    Damherten op de veluwe...zijn iets eerder in de bronst dan in het AWD.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super zo iets. dat van dat trillen herken ik maar al te goed. Toen ik die dassen fotografeerde heb ik mijn camera maar als een soort machinegeweer gebruikt omdat ik wist dat er veel bewogen zouden zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Super Henk!!!!
    Die kan je in je zak steken :-)
    Ik kan me voorstellen dat je daar even van hebt genoten, en nog misschien :-)
    Ik heb een geografische kaart van het Kadaster, maar ik kan daarop niets vinden wat het Fransevlak heet?
    Veel wandelplezier komend weekend, wij gaan morgen rond 16:00 totdat het donker wordt!!
    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  12. @ Peter
    Franse Vlak..Over de brug over het Oosterkanaal...(Schrama)
    Rechts van de Nieuwe Haasveldersweg
    Daar is het gebied Franse Vlak

    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geen woorden voor Henk, wat een natuurpracht. Je hebt de vos met geweldig licht op de foto staan. En dan ook nog zoveel uniek gedrag zien: drinken, markeren... super!!

    Het filmpje is ook echt kicken!

    Groeten Jordi

    BeantwoordenVerwijderen