zondag 16 augustus 2009

Spoor je in de Duinen? AWD

We...Ik en Herman gingen vandaag vroeg naar het AWD...Een mooie dag om het AWD te bezoeken.
We liepen via de Haasveldersweg naar achteren naar het Van Limburg Stirumkanaal.
Kanaal richting Stekkenveld.
Het Van Limburg Stirumkanaal...
Hier doen we vroeg een bakkie...Alleen een paar hertjes steken over.
In het zand heel veel sporen...Die zijn niet zo oud...Want ze stuifen snel weg..
Maar van wie zijn al die sporen?
Ook hier en daar voetafdrukken van mensen...En die zijn wel van gisteren...Op één spoor na..Die was vers.
Maar waren wij niet de enigste die op het parkeerterrein stonden?
De oude sporen...Vroegen we zo af....Zijn die mischien van Erik en Johanna?


Zou natuurlijk zo maar kunnen..Of van Peter en Janny...Die zijn gisteren avond geweest.
Of iemand die op zoek was naar hartjes!
Of Ghita...Maar loopt zij niet alleen de vaste route's
Je weet het niet...hé!
Deze zijn waarschijnlijk van een roofvogel.
Er zijn er van groot en klein....En ze verraden wat ...van het verleden.
De Vos



De reiger...Links Maar rechts?





En deze dan...Een grootte afdruk...ongeveer 2/3 van een afdruk van een mens.
Wel een hele aparte...met twee puntjes voor.
We vroegen ons af van welk beest deze afdruk was....Weet U het?
Morgen zijn de sporen weer weg...En zijn er nieuwe voor terug gekomen.
Reegeit met een wat ouder jong.
Bunker 100 GPS waypoint coördinaten N52 19.911 E4 32.182
Het gaat hier om de tongvaren Asplenium Scolopendrium uit het geslacht streepvarens. Het is een liefhebber van vochtige schaduwrijke plaatsen, liefst kalk houdend, bijvoorbeeld oude stadsmuren. In een schuttersput uit de tweedewereldoorlog in de Amsterdamse Waterleidingduinen heeft de tongvaren deze voorwaarden gevonden en zich vervolgens kunnen vestigen. In de wijde omtrek komt hij verder niet voor, de vindplaats is nogal westelijk.Waar die oude bunkers al niet goed voor zijn.
Een Prachtvaren. (Gebied - Kippendellen)
En het uitzicht van bunker 100 is ook niet verkeerd.








En op het Pad.....Een?....Pad!
In het achtergebied bij schuilhut Duizendmeterweg...Heeel veel vis.
Deze Foto..Van de vissen , is genomen door Herman.
En het verboden gebied...blijft trekken...Maar we weerstaan de verleiding!
Auto van de boswachters over het Groot Zwarteveld
Moeflon Rammen.
De boswachters zijn ze aan het voeren...Toevallig ook boswachter Johan Jonker van de avondwandeling ....Ik dacht even dat hij de nieuwe (vaste baan) Schaapsherder bij zich had...Maar dat was hij niet.
Super hé...Een Schaapsherder in het AWD...Dat gaat hekwerk schelen.
En dan de Mestkever


http://nl.wikipedia.org/wiki/Mestkevers
Mestkevers brengen relatief grote hoeveelheden zeer voedingsrijke stoffen diep in de grond. Er is berekend dat het grondverzet bij bepaalde soorten honderden kilo's per hectare per jaar bedraagt.










Einde Wandeling...Weinig Wild..............Maar zijn we de laatste tijd niet te veel verwend?
We denken van wel.
Foto's ook op de site van Herman Versteeg.. http://www.natuurfotograafversteeg.nl/

10 opmerkingen:

  1. Halo Henk
    Ondanks dat we niet veel hebben gezien
    Was het toch een lekkere wandeling
    Toch hebben we aparte dingen gezien
    Zoals de mestkever die hat ik nog nooit gezien en die zeldzame varen
    Ik vond het geslaagd
    Groetjes Herman
    PS:Nog een prestige vacatie.!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Herman
    Het was zeker de moeite waard...
    De Mestkever..Sporen..Ree...Damhert..Moeflon...en de varen!

    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk

    Ik was het niet hoor, doe het rustig aan.
    De vakantie is weer voorbij.
    Blijf je wel op het goede pad ;-)
    Zou je een boete kunnen krijgen denk je ???

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een prachtige wandeling weer zo te zien :-)
    Mooie plaatjes heb je onderweg geschoten en nog bedankt voor de coördinaten van de bunker.
    Ik moest even zoeken want mijn gps staat ingesteld op het Nerderlandse Rijksdriehoek Grid en dan is het 97.005- 482.999.
    Ik heb geen idee welk dier dat spoor met de twee nagelafdrukken heeft gemaakt.
    Ik vraag me overigens af waarom sommige stukken zijn afgesloten voor publiek in het AWD?

    Vanaf volgende week maandag heb ik lekker drie weken vakantie en misschien kunnen we nog eens een gezamelijke ochtend/avond wandeling gaan maken met zijn allen?

    Groet,
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Henk,

    De duinstruiners moesten werken dit weekend (doen we ook nog wel eens tussen door)
    Het spoor is waarschijnlijk van een dier dat hard rent dan krijg je een ander spoor.
    Jammer dat jullie geen vos hebben gezien die ochtend...
    Maar wel een frisse neus :)

    Met vriendelijke groet,
    De Duinstruiners

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @ Trees
    Nee dat had ik ook niet verwacht...Maar als je ooit in de buurt van het AWD komt...Moet je het maar eens gaan bezoeken.
    Laat het dan even weten!
    Gr Henk

    @ Peter
    Sommige gebieden zijn rustgebieden voor de herten...En in het achtergebied..Voor de trekvogels en broedgebied.
    Dat is best een goede zaak...Maar het blijft altijd verleidelijk om er een stukje in te gaan.
    Maar ik ben al één keer aangehouden..En kwam toen weg met een waarschuwing. Een tweede keer wil ik niet meemaken...(zeker niet door dezelfde boswachter)Want regels zijn er niet voor niets.

    Natuurlijk gaan we binnenkort weer zo'n wandeling regelen.
    Een keertje voor en een keertje met de Bronst.
    Want het was zeker (ondanks een kleine deelname met slecht weer) heel leuk en gezellig.
    Gr Henk
    Gr Henk

    @Duinstruiners
    De afdrukken waren gelijk van vorm en op een afstand zoals een koe loopt...Maar in dat gebied zijn geen koeien.
    nee..Het moet van een groot beest zijn.
    Volgende keer neem ik de maten even op (breedte/lengte/diepte/afstand.
    Als ze er dan weer staan?
    gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ondanks weinig wild een hele leuke wandeling ik ben razend benieuwt van welk dier dat spoor is laat je het weten als je er nog achterkomt wat het is geweest?

    Leuk zo samen met vrienden op pad ik zou willen dat ik iemand wist hier in Zoutelande of omgeveng die mee wilde naar de Oranjezon dan zou ik veel vaker gaan.

    groetjes Sary

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @ Sary
    Ik laat het dan zeker weten...Ook ik ben heel benieuwd wat het is geweest.
    Had ik de maten nou maar opgemeten..Ik heb altijd een meetlint bij me tegenwoordig.
    Stom dat ik er toen niet bij stil stond!
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  9. ;-)
    ahhhh wat een mooi log weerhenk
    vandaag had ik het er met saar over wat de afdruk zou kunnen zijn, maar ik ben er nog niet achter...
    ik laat mijn verstand eens knetteren:-)

    jawel saar en ik kennen elkaar al een tijdje:-))

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik had dit logje nog niet gezien. Leuk die sporen. Ik heb geen idee wat die grote voetstap is, ik dacht aan een grote hoef, en die moeflons zijn ook de moeite waard.

    BeantwoordenVerwijderen