woensdag 4 februari 2009

Verboden gebied AWD

Nico P. en ik spraken af dat we elkaar wel zouden vinden in het AWD. We wisten van elkaar niet hoe laat precies maar we zouden ingang Panneland nemen en ik zou hem halverwegen het gebied bellen en we zouden elkaar daar wel ergens ontmoeten.
Het was toen nog droog maar niet zo helder als we verwacht hadden.
Ik liep links langs het Nieuw Kanaal naar het achtergebied in de hoop om daar wat bijzonders te zien.
Nu is het gebied al bijzonder maar je gaat altijd voor meer.
Iemand die hier voor het eerst komt kijkt zijn ogen uit en is meestal verbaasd dat hier zo'n mooi en uniek gebied ligt.
Het is een beetje dubbel:
Aan de ene kant wil je geen mensen zien als je er loopt maar aan de andere kant wil je wel dat iedereen daar heen gaat omdat je weet dat ze ervan zullen genieten.
Ook al ben je niet zo'n natuurfreak !!
Gebied - Waterdellen
Dit keer dus bewust niet voor herten maar puur voor de vos.
Zaagbekeend (vrouwtje)en een Kuifeend (mannetje)
Ik heb gezocht in mijn natuurgids.
Maar ik zou niet weten wat voor een eenden dit zijn.
Ik hoop het van u te horen!
Maha schreef:
zou toch denken dat het Smienten zijn in winterkleed ?
Kuifeenden in overvloed.
Maar ik blijf ze erg mooi vinden.
Een mooi gezicht over het Zwanenplas.
Ik hoorde heel veel herrie in dit gebied.
Ze waren met veel machines bezig op het naast gelegen gebied Groot Zwarteveld.
Dus hier kon ik zo goed als zeker de vos wel gedag zeggen.
Nee....Dat word niks zo!
-
Ik belde Nico en hij was al in het achtergebied.
We spraken af bij de schuilhut op de Duizendmeterweg.
Hij was er al bijna en ik had nog wel een kwartiertje nodig om er te komen.
Ik liep over een pad met aan twee kanten een kanaal.
Opeens zakte het ijs en scheurde het over een groote lengte.
Dat maakte een lawaai! Stond wel even stijf van schrik.
Het huisje op de Duizendmeterweg in zicht.
iets verder is de schuilhut.
Het Westerkanaal vlak bij de schuilhut.
(Nog geen kilometer van het strand)
Nico had Jasper meegenomen en had een buggy bij hem.
We dronken en aten wat in de schuilhut.
Nico had al een vos gezien.
Ik had zelf niets....zelfs geen herten of reetjes gezien.
Knobbelzwanen.
Er is nog ijs te zien...maar het dooit.
Er zijn hier twee plekken achterin wat verboden gebied is ook voor kaarthouders.
het Westerveld en het Paradijsveld.
Jammer,maar het is wel een goede zaak om ook echte rustgebieden te hebben.
Maar het is hier en daar wel wat onduidelijk.
Want hier mag je alleen over de vaste paden.
Maar die lopen dan wel eens over in zandpaden....dat geeft wat onduidelijkheid.
Het is wel een heel rustig (vanwegen de afstand) gebied.
Een paar damhertjes in de duinen.
Jasper weet zeker dat er ook olifanten en leeuwen hier zijn!
Wat dat betreft zijn we blij dat we die niet tegengekomen zijn.
En dan gaan we terug...zo'n vier kilometer.
Voordat we bij de uitgang zijn is het donker en begint het weer te miezeren.
Ik moet zelf snel naar huis want ik zou nog groente halen.
(Ze hebben thuis allemaal de griep alleen ik niet want ik heb de griepprik gehad)
Het is te laat om nog te koken dus dat word chinees.
Nico blijft met Jasper eten in het Pannekoekenhuisje.