zondag 15 februari 2009

Gans in Boom? AWD


vandaag ga ik ondanks een voorspelling van zo'n 70 procent regen naar ingang Panneland. Ik laat de vos voor wat het is en ga vandaag voor de damherten die nu snel wel van hun mooie schoffels verlost zullen worden.
Als je het Vinkenveld doorkruist dan weet je bijna zeker dat je ze daar zult vinden...........en ja hoor.....Bingo!
Het weer is niet best , af en toe vallen er spetters en het is voor het mooie te donker.
Maar ja niet zeuren het gaat best.
Ik heb mijn vaste rugtas inhoud trouwens aangevuld met een meetlint.
Maar dan zal je zien dat je nu geen botten of skeletten vind.
Op het Vinkenveld.
Er lopen zo'n 30/40 damherten in deze roedel.
Het rgent en het is voor het mooie te donker voor mijn cameraatje.
Maar achteraf vallen de foto's nog mee.
Damherten leven in gescheiden roedels. Na de paartijd leven de volwassen mannetjes in aparte vrijgezellengroepjes, terwijl de vrouwtjes (hinden) met hun nakomelingen van dit en voorgaande jaar in groepjes van vijf tot zeven dieren leven. Een hindenroedel wordt geleid door een dominant vrouwtje. Jonge mannetjes blijven meestal bij zo'n groep tot ze twintig maanden oud zijn, waarna ze trekken naar de vrijgezellengroepjes. Op open voedselrijke gronden kunnen de roedels zich samenvoegen tot groepen van tot wel tachtig dieren. In sommige (meestal meer open) gebieden komen het gehele jaar door gemengde roedels voor. Het damhert is buiten de bronsttijd niet territoriaal, en de woongebieden overlappen vaak. Het woongebied van de mannetjes is vaak groter dan dat van de hinden.
Het blijft een mooi gezicht.....zo'n grote groep damherten.
En als je een beetje afstand houd dan vinden ze het best.
Ik loop dwars door het bos naar de vogelkijkhut.
Vanuit de vogelkijkhut zijn ze precies aan het sporten en doen ze oefeningen vlak voor de kijkhut.
Ze zullen wel niet weten dat hier een vogelkijkhut staat.
Er komen nog twee mannen de vogelkijkhut in.
We raakte aan de praat over het AWD.
Wintertaling ....heel veel mannetjes.
De wintertaling (Anas crecca of Anas carolinensis) is een vogel uit de familie van Anatidae(zwanen, ganzen en eenden). Een volwassen wintertaling is circa vijfendertig centimeter groot. Het is daarmee de kleinste eend die in Europa voorkomt.
Het mannetje is bruin en heeft een groene kop. Vrouwtjes zijn bruin, met uitzondering van een kleine groene spiegel.

Ik krijg netjes koffie aangeboden van de twee mannen in de kijkhut maar ik heb zelf koffie bij me en heb net een bakkie op.
Even mijn cameraaatje aan de kant en dan zien we recht op ons af een buizerd over het water gaan , hij land vlak voor ons op het puntje van het eiland.
We zijn alle drie te laat om een foto te nemen van de landing.

- De buizerd (Buteo buteo) is een van de meest voorkomende roofvogels in de Benelux. In de jongste jaren is het buizerdbestand in onze streken ongeveer verdrievoudigd.
Een pracht van een beest.
Dan vliegt hij weg.....ik neem een foto en die kan er mee door.
(Hij is helaas niet zo scherp)
Slobeenden vergezellen drie dodaars....of andersom?
De slobeend (Anas clypeata) is een opvallende eendensoort met zijn grote spatelvormige snavel. Het mannetje is daarnaast ook nog door opvallend verenkleed. Het vrouwtje lijkt meer op dat van de wilde eend, maar ze heeft blauwe schouders. Hij 'ploegt' vaak met zijn snavel door het water om er voedsel uit te zeven. Hoewel hij een wat lompe indruk maakt is het een vogel die vaak en graag vliegt
De dodaars (Tachybaptus ruficollis) is met zijn 26 cm het kleinste lid van de futenfamilie. Het is een donkere vogel en heeft een vrij korte nek met een roodachtige hals. De snavelbasis is groengeel.
Zo is de snavel mooi te zien.
Het was best gezellig met die mannen maar ik heb nu lang genoeg gezeten.
Ik neem afscheid van de twee mannen en verlaat de hut.
Zicht naar Klompenpan.

Meerkoeten - Klompenpan.








Enkele vogels zullen het voorjaar niet meer meemaken.


Zwanenplas
Ik zie op dit moment veel damherten (aan de rand) in het rustgebied Graafslandbergen.
Dat lijkt me als damhert ideaal om in dit rustgebied te vertoeven , hier word je niet door bezoekers lastig gevallen. En hoef je niet elke keer te verkassen zoals op het Vinkenveld.
Tonderzwam.

De beste tijd om ganzen te kijken is tussen eind oktober en eind maart. Dan verblijven er ruim een miljoen ganzen in Nederland. Als u dan goed luistert, hoort u 's nachts hun prachtige mysterieuze geluid als ze overvliegen. Overdag zie je ze in de bekende V-vorm overvliegen.
De Nijlgans (Alopochen aegyptiacus)

-Waarom vliegen ganzen in V-formatie?De luchtwerveling die de vogel tijdens het vliegen veroorzaakt betekent veel energieverspilling. Ganzen, eenden, kraanvogels en andere vogels heffen dit verlies gedeeltelijk op door in een V-formatie te vliegen.Elke vogel krijgt dan extra stijgvermogen door de opwaartse luchtstroom, teweeggebracht door de vogels die vóór hem vliegen. Op den duur zal de voorste vogel zich af laten zakken naar achteren en zijn inspannend werk aan een andere vogel overlaten. Het vliegen in V-formatie werkt dus energie besparend.
De Nijlgans leeft voornamelijk op land, hoewel ze goed kan zwemmen. In het broedseizoen verdedigt ze een territorium, soms zelfs agressief. Die agressiviteit is trouwens het handelskenmerk van deze ganzen. Ze passen brute kracht toe om een nest van een andere vogel in te pikken - waarvan vooral grauwe ganzen, maar ook roofvogels, kraaien, eenden e.d., slachtoffer zijn - en om de kleintjes van andere eendachtigen te verdrinken.
Terwijl ik de nijlganzen op het gras fotografeerd hoor ik ganzen achte mij tekeer gaan , ik kijk achterom maar zie in de verste verte geen gans!
Dan zie ik ze opeens in de boom zitten.

Nou.....Nooit geweten dat ganzen ook wel in de boom zaten!