zaterdag 6 juli 2013

Vechtende Vossen Amsterdamse Waterleidingduinen ( AWD )

Vandaag 4 Juli zien Ghita en ik spontaan een gevecht tussen twee vossen ..Net op het moment dat we een bakkie willen gaan drinken ..horen we de vossen behoorlijk te keer gaan ( koffie kan dus wel even wachten :)
Op een afstandje van zo'n tien meter ...zien we dit heftige gevecht tussen twee vossen die hun territorium aan het verdedigen zijn ..voedsel is absoluut niet aanwezig .. Dus geen manipulatie !
Het valt me mee dat de foto's nog zo goed van kwaliteit zijn ..
Want geloof me ..dit gaat echt met een turbo snelheid..
Regelmatig krijg er één een knauw ..
En stukjes haar van hun wintervacht ...vliegen in het rond..
Het gevecht duurt best lang ..
Ik schat zo'n tien tot vijftien minuten ..
Het grootste gedeelte speelt zich af in de struiken ..
Dus daar geen foto's van ...
Een derde vos heeft al snel door dat het menens is ..
En maakt daarom snel rechtsomkeer..
Als één van de vossen de ander in zijn poot bijt ..horen we een ijzige gil ..of kreet
Niet veel later gaat het gevecht door in de struiken ..
Eén van de welpen hoort het zenuwachtig aan ..
Geen onbekende voor insiders is de Witte indiaan ..of zoals hijzelf graag genoemd wordt ..Jave.
Hij laat hier een tekening zien van Marijke Lunenburg ..
Damhert ...
Dodemansvingers ..
Snoek
...En natuurlijk had ik nog veel meer foto's ..Maar het gevecht van de vossen kreeg natuurlijk voorrang ..

10 opmerkingen:

  1. WOW wat een ervaring en wat een geweldige foto's!!! Wat zullen jullie hebben genoten en ik geniet nu ook weer van je foto's.
    Die 'witte indiaan' heb ik er ook al eens gezien maar toen stond hij de vossen te voeren en ook al was dat de eerste keer dat ik er een vos zag heb ik er maar een paar foto's van gemaakt omdat ik dat absoluut niks vind. Afgelopen woensdag hebben wij ook voor het eerst zonder voeren of dat er gevoerd werd de vossen kunnen fotograferen, dat was geweldig maar mijn foto's zijn maar gewoontjes bij deze superserie van jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk
    wat een gave serie van die vossen zo zie je het graag op de foto dit is genieten als je dit voor je lens krijgt zo mooi moment.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wauw Henk, wat heb jij dat gevecht mooi erop. Ik heb maar 1 acceptabele foto, de rest is allemaal onscherp. Het moment was natuurlijk geweldig, vooral omdat er geen hondebrok aan te pas kwam, puur natuurlijk gedrag. Dus zo kun je ook mooie foto's maken. Het was genieten daar.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Blijft altijd leuk om de vossen te zien bakkeleien meestal loopt het goed af. Had ook het geluk dat ik Moertje met 1 van haar welpjes die met haar meeliep op de foto kon zetten de afgelopen week. Jave en Marijke zijn mij ook bekend. Marijke rijdt in haar scootmobiel als het een beetje weer is rond in de AWD.
    Afgelopen do.avond nog even boswachter Gerard gesproken op zijn avondsurveillance en een leuk geprek gehad.

    Grtn
    Peter

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw!! Super gaaf die vechtende vossen ... echt heel bijzonder en super gaaf om te zien!! Groetjes, Miranda

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Henk wat een spectaculaire ontmoeting met de vossen. Je hebt er prachtige foto's van gemaakt. Zullen wel spannende minuten zijn geweest. zeker als het voor menens is.
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Prachtige foto's weer Henk wat een schouwspel me die vossen geweldig!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Spectaculaire foto's, Henk. Complimenten.

    groet,
    Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gave serie Henk.
    Helaas door omstandigheden wat minder in de AWD. Maar blijf zo mooi op de hoogte wat er allemaal afspeeld.
    Gr, Alex

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Prachtige fotoserie, Henk, geweldig! Heel wat natuurlijker gedrag van de vossen dan we vaak te zien krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen