donderdag 10 maart 2011

Vogels en Vossen

Voor de tweede wereldoorlog werd de Vos nog fel bejaagd.....In 1969 werd de klem als legaal vangmiddel afgeschaft..En in 2010 werd de jacht met kunstlicht verboden.
De vraag is of de populatiegroei van de vos ongezond is..In sommige gebieden is er echter een onnatuurlijke hoge populatie..De Vos heeft weinig of geen natuurlijke vijanden....Maar vossen worden continue door hun sterkere soortgenoten verjaagd en sterven uiteindelijk door voedselgebrek...Het afschieten van vossen heeft weinig zin..De plekken die vrij komen worden weer direct ingenomen door zwervende vossen.
Vandaag (Woensdag 9 Maart) kom ik de vos tegen in het achtergebied van de AWD...Hij is bezig met een Zwaan...Het is niet meer te zien of het ging om een Wilde Zwaan of een Knobbelzwaan.
Er is ooit een onderzoek geweest naar de broedbiologie van de Kuifeend in de Amsterdamse Waterleidingduinen..En dat onderzoek toonde aan dat de Vos daar schuldig aan was...
Op dat moment was er nog weinig begroeiing aan de oevers...Waardoor de vos het wel erg gemakkelijk werd gemaakt om een Kuifeend te vangen.
Nu die begroeiing er wel is...is de predatie van de Kuifeend sterk afgenomen!
Maar?..Eerlijk gezegd heb ik wel sterk de indruk dat het aantal watervogels...
Minder is geworden...Vergeleken met andere jaren
 (Maar dit is puur een inschatting van mij..)
Ik ben geen voorstander van jacht...Kijk eerst naar de zelfregulering van beesten in een gebied..
Afschieten is het laatste..En dat kan meestal wel wachten..
De AWD is niet te vergelijken met de OVP..En een goed hekwerk...
Doet wonderen...Dan kunnen de herten ook niet in het centrum van Zandvoort lopen..!!!
Nog even een bakkie bij de schuilhut..
Ik zie daar twee vossen...
Maar ik blijf hier niet lang..Want eigenlijk wil ik nog een Ree zien..
Maar dat gaat vandaag niet gebeuren..
Mooie Zwam..
En de Moeflons...
Ik hoorde toen dat ze weg gingen uit het AWD..
Maar ze zitten er nog steeds..Zover ik begreep is de proef niet goed gegaan..
De bedoeling was om te kijken of ze de Amerikaanse Vogelkers konden bestrijden..
Zaagbekeenden.
Ja...Dan merk ik het verschil wel met mijn oude camera..
Met mijn oude camera moest ik ze eerst kunnen pakken (in handbereik:) ..
Om ze er een beetje scherp op te krijgen..
Ik kom weer een Vos tegen..Hij schrikt zo van me...
Dat hij gelijk zijn burcht induikt..
Hertjes blijven leuk..
Zeker een hert met een vos...En dat op één foto (slechte trouwens:)
Maar dit is een bekende...
Het is de vos die gewond is..
Hij ziet er goed uit...En hij loopt al een stuk beter..
Kijk..Dat is goed nieuws!
Brilduikers...
Paartje.
Ik hoor een knal...En ik weet niet wat het is...Maar als ik iets verder loopt zie ik de auto van de boswachter..
De boswachter is in het rustgebied...Ik denk dat hij een gewond beest heeft afgemaakt...
Maar zeker weten doe ik dat niet..
Het was weer een heerlijke wandeling in de AWD..
En wat heb ik weer veel Vossen mogen zien..
Ja....Het AWD is zeker een gebied om eens te bezoeken..!!!