dinsdag 3 juni 2008

AWD Vos

Zondag 1juni
Ik had vanmorgen al in het awd gelopen maar omdat anja nog even met mij samen naar het awd wilde ging ik met haar om een uur of 7 nog naar het awd (de Zilk).
Bij de brug over het Oosterkanaal zagen we dit nest met jonge meerkoetjes.

Door het zwarte verenkleed en de witte plaat op het voorhoofd is de meerkoet één van de makkelijkst te herkennen vogels. De witte plaat op het voorhoofd is bij het mannetje groter dan bij het vrouwtje. In het voorjaar is de plaat groter dan in het najaar. De roep van de meerkoet is veelvuldig te horen en klinkt bij het mannetje als pieks en bij het vrouwtje als kouw. De meerkoet is een echte watervogel, die maar weinig vliegt en dan slechts met moeite uit het water omhoog komt.


Het mannetje kwam regelmatig voer brengen , ik denk kikkervisjes want het barste er van.

Kikkervisjes of Donderkopjes
Alle inheemse kikkers en padden leggen de eitjes in bij voorkeur permanente wateren met enkele honderden tegelijk. Er komen dus in één keer vele larven uit de eitjes, maar omdat permanente wateren meer roofdieren bevatten worden vaak maar enkele eitjes uiteindelijk een kikker. Vijanden van kikkervisjes zijn vissen, salamanders en met name waterinsecten zoals de geelgerande watertor. Ook larven van landinsecten die in het water leven zoals de roofzuchtige larven van de libel eten graag kikkervisjes.
DE VOS


Dit is de Vogelenvelderweg en hiervandaan trokken we via een smal paadje het gebied Drift Blauwe Paal in om naar het water (Weitje van de Blauwe Paal) te lopen in de hoop dat we de vos die we verleden keer hier gezien hadden weer tegen te komen.
Toen lukte het me niet om de foto's op de pc te krijgen en was ik mijn foto's opeens kwijt.
We hadden nog geen 10 meter gelopen of er stond op een afstand van nog geen 5 meter een damhert ons aan te kijken.
Ik pakte snel mijn cameraatje maar die weigerde omdat de batterijen op waren.
shit... ik had gelukkig nog wat extra batterijen bij me.
Maar stom ik stopte de lege per ongeluk in mijn zak waar ook de reserve batterijen in zaten.
Snel twee erin gestopt maar hij deed het niet dus weer snel twee andere erin.
Het hert was verdwenen en ik wist nu niet zeker of één van de twee batterijen in mijn cameraatje leeg zou kunnen zijn.
Maar ja...............we zien wel.


Ik hoorde op dat moment in de verte ganzen te keer gaan.
Dit geluid was hetzelfde als vanmorgen toen ganzen met jongen zich bedreigd voelden.
Ik zei tegen anja "het zal mijn niks verbazen als die ganzen zich bedreigd voelen door een koe,hert,of.........vos.
En ja hoor het kwam door de vos.
Ik nam snel enkele foto's van een behoorlijke afstand.
Niet ideaal tegen een lage felle zon.
Boven: De eerste foto met de ganzen en de vos met fel tegenlicht.
De ganzen gingen nog steeds vreselijk te keer.
Had hij een jong te pakken?
Ik hoopte maar dat mijn baterijen het maar bleven doen (gelukkig bleek dit later het geval)
Anja bleef een behoorlijk eindje achter me , ze vind zo'n vos maar niks.
Wat een afstand , ik moest dichterbij zien te komen met mijn eenvoudige camera.
Dat ging eigenlijk vrij eenvoudig.
Had hij me niet gezien of geroken?
Geluk was wel dat de ganzen veel herrie maakte dus horen deed hij me niet.


Toen ik achter de struiken langs de vos naderde zag ik opeens mensen aan de overkant met grote telelenzen.
Die moesten denk ik wel balen dat ik voor hun achter de vos stond.
Jammer voor die fotografen maar ik blijf en ik ga nu niet weg.
Eindelijk weer eens een vos op de foto , dat laat ik me niet ontnemen.
Al zouden de fotografen er niet geweest zijn dan had ik op een gegeven moment wel een keer geprobeert om nog wat dichter te naderen.
Dat durfde ik nu niet aan en heb me voor hun ingehouden.
Gelukkig ging de vos gewoon zijn gangetje en hij/zij bleef zeker wel een kwartiertje staan.
Dat is gewoon een pracht gezicht.









Op een gegeven moment ging de vos er heel rustig vandoor.
Hij moest me nu wel gezien hebben maar dat was niet te merken aan deze vos want hij bleef kalm.

Voordat hij verdween in het struikgewas keek hij nog even achterom.
Keek hij nu naar de fotografen aan de overkant of naar de ganzen in de verte?
Zeker was wel dat hij niet mijn richting uitkeek , terwijl ik nu voor hem duidelijk zichtbaar moest wezen.
Gelukkig kreeg ik de foto's nu wel op de pc en was ik blij dat we die avond nog naar de awd zijn geweest.
Super!!!