woensdag 1 april 2009

Dood Reebokje AWD

Vandaag ontslagen uit het ziekenhuis (nierbiopsie).
Ik voelde me weer goed en het weer was zo mooi , daarom maar een kleine wandeling in het AWD.
Het was al laat maar door de zomertijd had ik er genoeg aan.
Ik nam ingang de Zilk want het leek me verstandig om niet te lange routte te nemen. En ik wilde wel weer eens naar Weitje van de Blauwe Paal.

Helaas was het meertje afgezet met stroomdraad...waarschijnlijk om de koeien te weren.
Jammer dat het zo moet........ik hou niet zo van al die afscheidingen ....maar ja.
Ik ben er omheen gelopen en kwam uit op de Vogelenvelderweg.
Waar ik deze paddestoel vond.
Geringde Vlekplaat
Vogelenveld/Palmveld vanaf de Groene Kijkberg.
Een pracht uitzicht over het gebied.
Duidelijk zijn de damherten te zien...maar ook tussen de bossen lopen beesten.
Ik denk dat het koeien zijn.
Het barst in het awd weer van de wilde konijnen......maar er zitten er ook bij die niet zo bang zijn.
Damhert heeft nog zijn gewei (Schoffel).
Mooie grote oogtak.
Nog even en de geweien gaan eraf.
Omdat ik me nog goed voel en de zon nog lekker schijnt loop ik een klein stukje richting Puntbergje.
En daar zie ik vanaf het pad....
Een dood reebokje.
Hij is nog in redelijke staat....maar er zijn al roofdieren bij geweest.
Dit is trouwens de eerste keer dat ik een kadaver vind.
Zo is de natuur....andere beesten, insecten en micro-organismen zullen hier weer van profiteren.
Een stukje verderop (Oosterkanaal / Schrama) zie ik ze levend.
Een Reebokje en een reegeitje die in het water staat.
Ja...Ik zie ze liever levend.
Reebokje.
Als enige evenhoevige kent de ree een verlengde draagtijd. De bronsttijd valt in juli en augustus, maar pas eind december, na een verlengde draagtijd van 150 dagen, komt het embryo tot ontwikkeling. Hierna duurt het nog zo'n 144 dagen voordat het kalf wordt geboren, eind mei, begin juni. Geiten die niet in de zomer drachtig waren raken in oktober een tweede keer bronstig. Deze dieren zullen geen verlengde draagtijd ondervinden, en hun kalveren worden rond dezelfde tijd geworpen als bij die van dieren die in de zomer drachtig raakten.
Driekwart van alle worpen zijn tweelingen, maar ook eenlingen en drielingen komen voor. Het jong is bij de geboorte 1,3 tot 2,3 kilogram zwaar en heeft een bruinig zwarte vacht met rijen witte vlekken over de rug en de flanken. Op de bovenlip loopt een duidelijke zwarte snor. Na zes weken vervagen de vlekken, en in oktober zijn de vlekken verdwenen. De zoogtijd duurt zes tot tien weken. Jonge kalveren worden zo'n zes tot tien keer per dag gezoogd voor zo'n enkele minuten, oudere kalveren slechts twee tot drie keer per dag. De rest van de tijd zijn de kalveren alleen. Tweelingen worden meestal apart van elkaar gezoogd, zo'n twintig meter uit elkaar.
Het jong blijft bij de moeder tot de volgende worp, waarna het wordt weggejaagd. Meestal zijn dieren na veertien maanden geslachtsrijp, maar er zijn gevallen bekend waarbij dieren al na vier maanden geslachtsrijp waren.
-
Zondag met Dik v D.,Agnes v D,Melissa B ,Celina B. en Anja.en ik naar Panneland geweest.
Ik had die dag twee jaar mijn nier van mijn twelingzus.
En het gaat met ons bijde super!
Door de golfslag is hij maar moeilijk goed op de foto te krijgen.
Een reiger die gewoon op de grond ligt .
Zaagbekeenden
Buitenkant Middenveld.
Hinde.
Bij damherten is de paartijd in het najaar en de kalveren worden tussen mei en juli geboren. Altijd één kalf per worp.
Bij uitgang/ingang Panneland - Drents schaap met twee lammetjes.
-
di 13 jan 2009
Drents schaap baart zes lammetjes
DALERPEEL - Een schaap van een hobbyboer uit het Drentse dorp Dalerpeel heeft zondag zes lammetjes gebaard. De zesling is goed gezond, zo meldde boer Johan van de Veen dinsdag.

„Dit komt maar zelden voor”, aldus Van de Veen. Het schijnt dat de laatste keer in 2003 was. Zondagmiddag zijn de lammetjes geboren: twee ooitjes en vier rammetjes.
De ooitjes houdt de boer zelf, de rammetjes worden verkocht voor het vlees.