woensdag 14 januari 2009

Ijsvogel

Vandaag dinsdag 13 januari heb ik voor het eerst een ijsvogeltje gefotografeerd.
Het was die dag zwaar bewolkt. En dat is niet gunstig met mijn cameraatje die het wel goed doet met veel licht maar een heel stuk minder bij gebrek aan voldoende licht.

Ik liep (vanaf ingang Oase) eerst naar de vogelkijkhut , helaas lag daar nog ijs en was er helemaal niets te bekennen.
Ik ging maar verder richting Zandvoort.
Meestal is een ree schuwer dan een damhert.
Maar dit reetje was hierin een uitzondering.
Nou had hij ook weinig keuze met zo'n hoog hek voor zijn snuitert.

Bunker in de buurt van Zandvoort Nog steeds was het behoorlijk donker en ik besloot om terug te gaan naar ingang Oase.

Over het paardenpad met aan de andere kant van het hek het gebied Naaldenveld.
Daar kwam ik dit reebokje tegen.
Als je goed kijkt zie je dat hij ooit in het bezit is geweest van een zender.
Bij het bezoekerscentrum Oranjekom loop ik zoals ik wel vaker doet richting het water om te kijken of er nog wat bijzonders te zien valt.
Als ik het hoekje omkijkt zie ik opeens iets blauws door de spijlen heen.
............Een ijsvogeltje!
Ik heb hem wel eens eerder gezien , maar nog nooit kunnen fotograferen.
En nu had ik de kans.
Oooooh had ik nou maar zo'n toeter van een camera. ;)
Ik had nu ook om het gebouw kunnen lopen maar daar had ik (en mischien het ijsvogeltje)niet het geduld voor.
Nee....zo kreeg ik hem zeker niet goed op de foto , ik moest wel via een trap een stukje naar voren.
Terwijl ik naar beneden loopt neem ik een fotootje.
En helaas weg was hij.
Gelukkig heb ik een foto van onze ijsvogel!
DE GELDERLANDER.
zaterdag 10 januari 2009
Koppig ijsvogeltje zal spoedig sterven.
Watervogels zijn de grootste slachtoffers van de vrieskou. Mussen en merels mogen worden bijgevoederd. Voor groot wild zoals herten is de kou vervelend, maar niet onoverkomelijk. ‘Doodgaan in de winter is natuurlijk’.
Het felgekleurde ijsvogeltje is 'koppig'. Hij blijft, ook al is vis vangen nu onmogelijk.
Honderden ijsvogels, maar ook roerdompen, zijn dan ook ongetwijfeld al de hongerdood gestorven, zegt bioloog Berend Voslamber van SOVON Vogelonderzoek in Beek-Ubbergen. Door het ijs op de open wateren kunnen de vogels moeilijk voedsel vinden. Roerdompen en ijsvogels eten voornamelijk vis en andere diertjes die in het water leven. De soorten zijn bovendien zeer kwetsbaar vanwege hun geringe aantal.
En dan midden in het bos een waarschuwing :) WAK!

Bij Ingang Oase:
De Pruikzwam (Hericium erinaceum) is een zeldzaamheid.
De Pruikzwam is in China al duizenden jaren bekend. Ook in Europa is deze paddestoel, groeiend op dode stammen van de beuk en eik, sporadisch in het wild te vinden.

Voor consumptie wordt de pruikzwam op een voedingsbodem van zaagsel gekweekt.
Er is sinds enkele jaren in Nederland een ecologisch - biologisch kweker die de pruikzwam kweekt en onder de franse naam Pom Pom Blanc (met Eko keur) op kleine schaal in de handel brengt.
Deze geteelde Pom Pom Blanc is direct gebruiksklaar, wassen is niet nodig.