vrijdag 16 september 2016

Imago Amsterdamse Waterleidingduinen.

Vreemd! ..In de Amsterdamse Waterleidingduinen (AWD) hebben we dit jaar geen begrazing gezien van runderen en schapen .. die normaal gesproken tot doel hadden om vergrassing en verruiging tegen te gaan. Ook waren koeien en schapen belangrijk voor het terugdringen van struik en boomopslag van de Amerikaanse vogelkers.
Nee ..dit jaar even niet.
-
Nee ...Het is zelfs zo sterk ..dat de beheerder van de AWD alles op alles zet om zijn gebied in diskrediet te brengen .. Herten lopen drie hoog ..Vlinders sterven uit .. Konijnen kunnen het niet bij kezen .. planten sterven af ..Er zijn nog maar drie reeën ..er bloeien geen bloemen meer .. bomen zijn kaalgevreten ..alle insecten lopen gevaar .. om de meter sterft er een hert .... ontlasting komt in het drinkwater.. 
-
En om elk grassprietje staat nu een hekwerk. Het is een kaalgevreten hertenkamp. Iedere dag dood en verderf ..ook in het verkeer. En in Zandvoort ...In Zandvoort zitten de herten op de strandstoelen en verjagen het toerisme .. Ze zijn gewoon niet te stoppen die herten!
-
Nee ...ga vooral niet naar de AWD lijkt de beheerder te zeggen! .. U loopt er een trauma op.
-
En weet  u wat er straks gaat gebeuren?  
De Damherten worden afgeschoten .. het ecoduct gaat open .. roosters en afrasteringen worden extra aangebracht en de damherten worden vervangen door koeien en door schapen. Want dat is beter stuurbaar!  En wat schrijft Waternet? :  "Naast de ecologische doelen dragen grazende koeien en schapen bij aan de beleving van het duin voor bezoekers".
-
En we gaan het beleven ..opeens mag dan de beheerder weer positief wezen over de AWD (Nadat hij zijn handen heeft gewassen) .. en als er dan een jaar wat minder vlinders zijn .. dan is dat natuurlijk een landelijk tendens .. 
EN IK ..? 
   Ik maar vertellen hoe mooi de awd is ..en hoe bijzonder.
En dat er geen herten sterven van de honger ..dat dieren zichtbaar zijn en geen stress vertonen .
Dat Miep van vier hoog .. hier puur natuur ziet ...proeft en ruikt.
En moet uitkijken om niet verslaafd te raken aan dit geweldige gebied.
Waar humaan het reactief beheer wordt toegepast.
Zodat dieren niet hoeven te lijden.
Dat boomkikkers en zandhagedissen ..rugstreeppadden ..zonnedauw ..parnassia ..diversen libellen
waaronder de gevlekte witsnuit .. vlinders zoals de  keizersmantel ..argusvlinder ..duinparelmoervlinder ..en de kleine ..eikenpage st jacobsvlinder ..st jansvlinder
en dan nog de honderden paddenstoelen ..planten ..vogels ..insecten enz. juist hier te zien zijn! 
Dat er voldoende voedsel is .. sterker ..voor het hogere gras zijn eigenlijk koeien gewenst.
Dat in combinatie met herten ..die het hogere gras juist links laten liggen.
De heide is nog nooit zo mooi geweest .. en dat zonder schapen (Reeën)
-
Gedeputeerde Jaap Bond vecht al jarenlang voor het afschot van damherten .. Natuurlijk omdat hij ooit de belofte heeft gedaan:  "dat damhert probleem lost zich vanzelf wel op" Eerst het (r)ecoduct ... (Miljoenen) dan zien we wel. En ook Kees Piël (Stichting Herstel Inheems Duin) maakt zich hard voor afschot .. Niet beseffende dat ze vervangen gaan worden door koeien en schapen.
-
 17.099 handtekeningen tegen afschot damherten mocht niet baten. De Dierenbescherming en de Faunabescherming overwegen zorgvuldig de mogelijkheid in hoger beroep te gaan.

6 opmerkingen:

  1. Ik verbaas me nergens meer over Henk het is de wereld op zijn kop ! Van ganser harte hoop ik dat er via een hoger beroep nog iets verandert maar ik vrees met grote vreze !
    De heren hebben allemaal hun eigen agenda klaarblijkelijk ! Het is alleen wel in treurig wat ze met dat prachtige gebied vol gevarieerd leven van plan zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop zo dat je ongelijk hebt. Kom pas sinds februari dit jaar weer regelmatig in de AWD. De laatste weken vooral 's morgens vroeg, elke keer weer een feest. De herten die je verbaast aankijken, en op het laatste moment toch weg huppelen. Ze zijn zo beeldschoon, het is zo'n vreugde ze te zien in alle vrijheid en zonder angst.

    Tot 2010 kwam ik veel vaker, ik mis nu ook de runderen en schapen. Is dit niet bekend gemaakt dat ze weggingen? Geen reden opgegeven?
    Wat ik ook mis zijn de watervogels. Bij het Oosterkanaal bij De Zilk zag ik 2 zwanen, een stuk of 3 eenden, een enkel waterhoentje. Geen kuifeendjes. Is het het seizoen? In maart zag ik ook bij het grote meer bij de Oranjekom weinig watervogels.

    "Ook waren koeien en schapen belangrijk voor het terugdringen van struik en boomopslag van de Amerikaanse vogelkers." Toevallig is deze zomer gebleken dat de vogelkers zich aanpast aan z'n huidige verblijfplaats, dat moet ook wel in de natuur anders is er geen voortplanting en dus geen overleving van de soort.

    Wat wel erg cru is is de aankondiging in de kalender op de AWD site vwb excursies;
    Wo 05 okt
    Excursie paard en wagen: herfstpracht en bronsttijd
    "In de herfst is het extra speciaal om naar de damherten te kijken. Tijdens de bronsttijd, laten de mannetjes weer duidelijk van zich horen. "
    Zo'n excursie is begin oktober 4 maal met paard en wagen en met paardentram. En daarna is het einde damhert wat de AWD betreft.
    Zo hypocriet!

    Ik hoop op hoger beroep en een rechtvaardig rechter.

    Yvonne Vergunst
    (Jacoba op Twitter)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mooi kritisch blogje. Ik blijf net als jij zeggen dat de AWD prachtig is.
    Afgelopen jaar veel argusvlinders gezien, in het voorjaar wel 10 op een dag, zelfs meer dan icarusblauwtjes. Ook de keizersmantel was er weer,toch een vlinder die als zeldzaam te boek staat. Jouw fotocollage's laten zien dat er zoveel variatie is in het gebied.En ik verbaas mij iedere wandeling weer over het prachtige gebied. Kaalgevreten, echt niet, het gras staat hoog, het is zelfs in september nog groen. De herten bewonder ik nog steeds, hun verbaasde blikken als je langsloopt, voorzichtig nieuwsgierig komen ze soms zelfs naar je toe. Dat zal straks anders worden, want dan is het richten van je foto camera voor een hert hetzelfde als het richten van een jachtgeweer en zijn ze er vandoor nog voordat je scherp hebt kunnen stellen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die Piël moeten ze een keer in zn te kleine piel net raak schieten, dat hij tijdens herstelperiode even beseft wat voor blijvende schade hij aanricht! Heeft dan genoeg tijd om tot bezinning te komen, deze blog te lezen en de foto's eens goed te bestuderen.
    Wat een pracht foto's het levende bewijs hoe fijn de natuur zich voelt! Laat die wildbloedzuigers van jagers maar eens opkrassen daar in het prachtige gebied. Dan kom ik ook weer eens met camera, zolang het een schietgebied is blijf ik weg uit anti jacht principe!
    Fijn om zo te zien en te lezen hoe goed het met de natuur gaat in de AWD. Fijn Henk!

    BeantwoordenVerwijderen

  5. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me het afgelopen jaar niet zo bezig heb gehouden met het om zeep helpen van de herten in het kaalgevreten hertenkamp 😜.....
    Wij zijn gewoon blij dat we er weer rondlopen en genieten van alles wat we tegenkomen , want...het is gewoon een prachtig gebied !

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk....

    Gisteren voor het eerst in het AWD geweest, ik vond het een prachtige gebied..
    maar ik verbaasde me over de hoeveelheid herten..zijn dat er niet een beetje te veel?? heb geen verstand van zo'n beleid, maar denk dat de balans wat verstoord is en dat ze dat wat uit de hand hebben laten lopen..
    ik vond het prahtig daar te wandelen, het weer was heerlijk en de herten erg benaderbaar, ik heb er genoten.
    Heb me alleen groen en geel geërgerd aan de hordes fotografen die met wel 20 man een jong vosje opjoegen voor een mooie foto, eerlijkheidshalve zeg ik erbij dat ik er ook een paar foto's heb gemaakt, tot ik zag hoe dat dier opgejaagd werd..ik werd er niet blij van en heb mijn camera in de tas gedaan en ben weg gelopen..verschrikkelijk vond ik dit!!
    Hoe het verder moet met het AWD, ik heb geen idee...hoop dat er toch een goede oplossing komt die voor elk aanvaardbaar is!

    groeten Nieske

    BeantwoordenVerwijderen