woensdag 5 september 2012

Porseleinhoen en Waterral

De waterstand in de Groene Jonker is alweer behoorlijk aan het dalen..En er onstaan weer mooie droge plekken met daaromheen een drassig gebied. Volgens het waterschap Amstel..Gooi en Vecht en Natuurmonumenten mag de waterstand  20 centimeter zakken..
Was de hoge waterstand van dit jaar ook de reden dat de Steltkluten zich niet lieten zien dit jaar?...
Zwarte Ruiter..
Vandaag in Trouw :
Nico Beemster (van onderzoeksbureau Altenburg & Wymenga) presenteerde gisteren zijn studie naar broedvogelsin de moeraszone ( 25 jaar veldgegevens ) van de Oostvaardersplassen..Zijn conclusie:
Het uitgestrekte moeras in dit natuurgebied moet volledig worden drooggelegd..Om de komende jaren nog aan de internationale kwaliteitseisen te voldoen..Door het huidige stabiele waterpeil veroudert de vegatatie namelijk..en neemt het aantal bijzondere vogels af.. MeerZie: KLIK
Bij de aanleg van het 100 hectare natuurgebied (Groene Jonker)
is er in voorzien dat het waterpeil moet kunnen variëren..
-
Het water is behoorlijk gezakt..en het Porseleinhoen en de Waterral laten zich regelmatig even zien..om snel te fourageren om daarna weer snel het riet in te duiken.Het zijn ook vogels die men niet snel waarneemt..Rechts Porseleinhoen en Waterral..
Porseleinhoen..
Een vogel uit de rallenfamilie..Die zich thuis voelt in moerasgebieden met riet..Het water mag voor deze vogel niet hoger staan dan 15 cm..Deze rallensoort is moeilijk te inventariseren..
Waterral..
-
Info Groene Jonker
En in dit gebied zijn het niet alleen de vogels die massaal aanwezig zijn..
Heerlijk om hier eens heen te gaan..
Er loopt een pad door dit gebied..En u kunt mooi rond lopen..
Ook is het mogelijk om te rusten op één van de bankjes ...
Het pad is niet verhard....En een keuteltje van de schapen onder u schoenen..
moet u te koop toe nemen.
Want de schapen houden het gebied open..
Puttertjes...
-
Puttertjes zie je vaak op distels zitten.. (voedsel/zaden) Vandaar ook dat ze Distelvink genoemd worden..( Ze zijn fam. van de Vink ) Ze zijn prachtig van kleur..hé..! Het vrouwtje van de Putter noemen we pop..
"De Groene Jonker"
Ik vroeg me af of dit een jonge witte Kwikstaart was..
Maar..?
Zuidelijke Boomsprinkhaan..
Dit is het vrouwtje..te zien aan haar sabelvormige legbuis die naar boven gekromd is..Even voor de duidelijkheid..Deze foto's van de Boomsprinkhaan zijn ook op deze dag genomen..(maar wel in mijn achtertuin)
Een heerlijk gebied...
Waar veel vogelaars op af komen.."De Groene Jonker"...!

10 opmerkingen:

  1. Henk wat heb je hier een mooie reportage van dit mooie byzondere gebied gemaakt en dan ook nog de waterral te pakken hebben,je laat mooi de diversiteit van het gebied zien,ja daar ga ik binnenkort hopelijk een bezoekje brengen lijkt me heel mooi.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Henk,
    De GJ is de laatste tijd ineens weer hot. Leuk om te zien dat jij er ook weer eens een bezoekje hebt gebracht, je hebt er veel gezien en interessante info toegevoegd.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Henk,
    Wat heb je veel gezien bij de Groene Jonker. Een porceleinhoen en de waterral, gaaf.
    Maar ook puttertjes, en ja...een jonge kwikstaart.
    Je hebt een heerlijke midddag gehad.

    groetjes Ghita

    PS: kun jij op mijn blogspot komen?
    Ik krijg een melding dat mijn blog verwijderd is, en ook op punt zie ik veel van mijn foto's niet meer, die op Picasa staan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Henk,

    Wat heb je er weer en schitterende reportage van gemaakt.
    Leuk om te zien wat we hier nog aan natuur en dieren hebben.

    groetjes, Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. De Groene Jonker wordt weer aantrekkelijk om te bezoeken. Na tegenvallende bezoekjes had ik me voorgenomen niet meer te gaan, maar ik zie nu diverse blogberichten met deze speciale watervogels. En ja dan wordt het toch wel erg leuk. Deze sprinkhaan heb ik denk ik vanmiddag ook gezien, de soort dan :)
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Henk,

    Vooral de sprinkhaanfoto en de landschappen vind ik prachtig!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Henk,

    Mooie waarnemingen hoor. Zeker de rallen zijn lastig te fotograferen.

    Mvg Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Henk,

    Er is inderdaad genoeg te zien in de Groene Jonker momenteel. Gaaf he die Porseleinhoen en de vele rallen. Ik ben er zelf ook geweest vorige week. Mooi blog geworden met de juiste info erbij en je bijzondere waarnemingen.


    Fijn weekend!!

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Leuke foto's en teksten over de Groen Jonker. Het blijft een boeiend gebied. We waren er onlangs en zagen op deze dag porseleinhoen, waterral en kleinst waterhoen. Dat maak je niet iedere dag mee.

    Gr. André en Muriel
    www.devogelaars.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Henk,

    Prima zeg al die vogels soorten, zo worden we lekker op de hoogte gehouden wat er allemaal te zien is!

    Peter

    BeantwoordenVerwijderen