woensdag 11 maart 2009

Duingebied AWD

Het word steeds vroeger licht (vandaag zonsopgang 7.03) en dat betekent dat je veel bezoekers voor kan wezen.
Ik ben de eerste bezoeker deze morgen. Mijn auto staat eenzaam op het parkeerterrein Panneland.
Lekker hoor zo vroeg.
De bedoeling is om naar het achtergebied te gaan en dan vroeg de duinen in.
Maar het pakt allemaal anders uit vandaag!
Bij ingang Panneland (rechtdoor tot Nieuw Kanaal) kom ik al veel hindes tegen. Als het strakjes drukker word dan zie je er wel wat minder langs de paden. Alhoewel je ziet er meestal wel een stuk of wat lopen.
Water bij Ijzeren Mannenvlak.
Het zonnetje schijnt en ik ben al bijna in het achtergebied.
Op het Lange Vlak lopen schapen.
Ik besluit om over het hek heen te klimmen.
Ik heb geen plattegrond bij me (heb ik niet meer nodig.....dacht ik hé) maar ik weet niet zoveel van het Lange Vlak.
Het is ook zo'n gebied waar je omheen loopt en niet intrekt.
Het is een heel mooi gebied en ik loop maar door....In de hoop op bekend terrein te zullen komen.
Het is zelfs zo mooi dat ik besluit om hier even een bakkie te doen en wat te eten.
Er is hier geen mens te vinden .
Een super gebied...maar om eruit te komen valt niet mee.
Omdat het steeds moeilijker word om langs het water te lopen maak ik een haakse bocht naar rechts....en als ik daarna weer water ziet weet ik weer waar ik ben en ga op een gegeven moment weer over het hek waar ik overheen klom om dit gebied in te komen.
......Gewoon een rondje gelopen!
Later zie ik op de kaart thuis dat ik door had kunnen lopen.
Zaagbekeenden . drie mannetjes en een vrouwtje.
Een vreemde aktie van het vrouwtje.
Eindelijk het duingebied.
Een beetje later dan ik van plan was ... maar ja!
Wilg (Salix) is een geslacht van tweehuizige bomen en struiken uit de wilgenfamilie (Salicaceae). Wilgen zijn bladverliezende bomen met verspreide bladstand. De knop heeft één knopschub. De bloem van de wilg heeft de vorm van katje en groeit uit de zijknoppen van een éénjarige twijg. De wilgenkatjes zitten of staan, dit in tegenstelling tot populieren die hangende katjes hebben.
Een reegeitje in het duingebied.
1000 meter weg ... hier staat ook een schuilhut waar ik even een bakkie neemt en geniet van het uitzicht richting zee.
Ook zie ik deze morgen voor het eerst weer mensen...joggers en een auto van het waternet.
Helaas geen vos.
Wel een buizerd in de verte.

En zelfs hier in het achtergebied een kat/poes.
Hij ziet er goed uit en lijkt mij niet verwildert.
Wel is dit ver van de bewoonde wereld.
Ik loop terug langs de aalscholverskolonie Renbaanveld.
Als straks alles groen is en uitloopt dan zijn ze nog maar moeilijk te zien. Één van de vijf eilandjes.


Hindes
Vanuit de kijkhut.
Een paring van de kuifend.
Duurt een paar seconden.
Doet wel aan sm denken.
Damhert heerlijk in het zonnetje.
Zijn buurman heeft maar een raar gewei.
Vreemde schoffels en geen oogtak.
Ik voel mijn benen best wel , maar het was een mooi dagje.