zondag 1 maart 2009

Aalscholvers kolonie AWD

Vandaag was het de bedoeling om met Gert-Jan naar het AWD te gaan.Maar hij was gisteren al geweest en had een partijtje voor Bart in het AWD.
Hij stuurde enkele foto's via mail
Gert-Jan /Gisteren
Hoi Henk
Hierbij de foto's van de herten resten.Degene waar alles nog vers is en waar het huidje nog aanzit, lag aan hetbegin van de Pannenlanderberg. Hierna zijn we langs het Nieuwe Kanaal naarde Ruigeveldsberg gelopen en daar lagen de botten. Beide lagen erg dichtlangs de looproutes maar wel bij toeval gevonden.Ondanks dat we met 8 kinderen liepen wel erg veel hindes gezien die gastenvonden dit allemaal 10 keer leuker dan een binnenspeeltuin, dus we hebben erweer een stel natuurliefhebbers bij haha.
GroetGertjan
Hierboven één van de foto's van Gert-Jan.

Vrouwtje zaagbekeend ingang Panneland.

Ik moest mijn auto schrappen.
En dat betekent meestal een zonnetje overdag.

Mannetje en vrouwtjes Zaagbekeend.
Aan de rand van het rustgebied Berg van Mikwel staan enkele damhert mannetjes.
Deze mist een stuk schoffel.
Ze blijven rustig op een kleine afstand staan.
Het weet waarschijnlijk dat ik niet het rustgebied betreed.
Dan gaan ze nog eventjes het gevecht aan.
Om de rangorde te bepalen.
Het begint een beetje licht te worden als ik het Vinkenveld oploopt.
De damp komt uit het water , dat betekend dat we een mooie dag tegemoet gaan.
Een Reebok met een nieuw bastgewei.
Bij het gebied Donderhoek hangt een mooie damp boven het water.
Ik ben nog geen mens tegegekomen.
Rechts het gebied Hazenbroek.
Ik wilde eerst het achtergebied in richting schuilhut.
Ik bedenk me en ik wil de karpers nog een keer zien.
De laatste keer was verleden jaar en toen zaten er vijf karpers waarvan er één een gebroken rug had.
Ik kom wel snel de snoek (Met zijn pantserkleur) tegen.
In het gebied Klompenpan houden deze schapen het gebied open.
En dan kom ik ze tegen.
Het is op dat moment windstil maar laten ze nou aan de overkant zwemmen.
Het zijn zwarte schimmen in het water....maar ik herken diegene die een gebroken rug heeft.
In de verte hoor ik een hoop lawaai vanuit gebied Renbaanveld.
Water tegenover het gebied Renbaanveld.
En dan zie ik dat het weer druk is op het Renbaanveld en dat de aalscholverskolonie weer vlink bezet is.
Ze vliegen af en aan.
Achteruitgang aalscholver
De aalscholver is een viseter van onder andere pos, baars, blankvoorn, spiering en aal. De aalscholver wordt door de vissers gezien als een geduchte concurrent, al is een groot deel van de door de aalscholver gevangen vis commercieel van vrij weinig belang. In het verleden is de aalscholver intensief bestreden. Zo bepaalde de overheid in 1955 dat het aantal broedparen moest worden beperkt tot 1200, verdeeld over drie kolonies. In de jaren zestig begon de waterverontreiniging zijn tol te eisen en daalde het aantal paren tot 800 en het aantal kolonies tot twee (het Naardermeer en Wanneperveen).
Vestiging in OostvaardersplassenIn 1965 kreeg de aalscholver volledige bescherming en namen de aantallen toe. In 1978 vestigde zich een kolonie in de Oostvaardersplassen. Deze kolonie is uitgegroeid tot de grootste van Nederland. Andere grote kolonies zijn te vinden in de Lepelaarplassen (bij Almere), in het Naardermeer, in Oostvoorne, in Wanneperveen en op diverse Waddeneilanden. Na een periode van populatiegroei is de laatste 10 jaar de populatie min of meer stabiel gebleven.
Ze zijn druk bezig om hun nesten te bouwen.
Er vliegen aalscholvers met takjes om hun nest te maken/versterken.
Het Renbaanveld telt vijf eilandjes die straks vol zitten met aalscholvers.
Even drogen na een geslaagde vangst.
Aalscholvers kolonie en op de achtergrond de duinen.
In 1965 kreeg de aalscholver volledige bescherming en namen de aantallen toe. In 1978 vestigde zich een kolonie in de Oostvaardersplassen. Deze kolonie is uitgegroeid tot de grootste van Nederland. Andere grote kolonies zijn te vinden in de Lepelaarplassen (bij Almere), in het Naardermeer, in Oostvoorne, in Wanneperveen en op diverse Waddeneilanden. Na een periode van populatiegroei is de laatste 10 jaar de populatie min of meer stabiel gebleven.









Dan breng ik nog een kort bezoekje aan de vogelkijkhut.
Ik eet er wat en drink er een bakkie koffie.
Alleen een paar wintertalingen en een paar meerkoeten zijn er te zien.
Ik schrijf niets in het logboek.
Als ik een paard zou hebben ging ik zeker in het AWD rijden.
Ja dat lijkt me wel wat.


Als ik de uitgang Panneland nadert zie ik dat het hele parkeerterrein barstend vol staat.
Het is vandaag qua weertje een superdag.