woensdag 26 november 2008

Gevaarlijkste beest in nederland AWD

Het gevaarlijkste beest in het AWD

Vandaag weer een bezoek aan Panneland AWD.
Het was droog maar bij aankomst begon het te mieseren.
Dus hield ik mijn fototoestel onder mijn jas want het was geen weer om foto's te maken.
Ik liep naar het Eendenvlak en ging daar richting van der Vliet kanaal.
Het liep heerlijk ondanks de mieser.

Ik stond ergens naar een bonte specht te kijken en een vrouw vroeg aan me waar ik naar stond te kijken. Haar naam was Marijke en ze kwam al jaren in het AWD. Ze liep vroeger vaak dwars door het gebied maar dat durfde ze niet meer. Waarom niet? Ze was als de dood voor teken. Het was gewoon een fobie geworden voor haar.
Ook vond ze dat er bij de ingangen van het AWD best wel borden mochten hangen met de waarschuwing voor teken in dit gebied.

Maar puntje bij paaltje ging ze samen met mij dwars door het gebied om mij de bunker 122 te laten zien.
i.v.m. de teken wilde ze graag voor lopen want dan was de kans minder dat ze op haar kwamen.

Een wel zeer indrukwekkende bunker (Het mieserde dus ik zal later daar eens foto's van nemen) die verborgen licht onder een grote heuvel.
Ja zeker de moeite waard.
Eenmaal op het pad pakte ze haar bril en keek haar kleren na om teken te vinden.
Ik wist best wel wat van de teken......maar om er nu zo mee bezig te wezen.
Teken:



Teken dragen soms de bacterie Borrelia burgdorferi bij zich. Door een tekenbeet kan een mens met deze borrelia geïnfecteerd worden. Hierna ontstaat een symptomencomplex dat Lyme-borreliose of lymeziekte wordt genoemd. Jaarlijks worden er in Nederland ongeveer 1,2 miljoen mensen gebeten door een teek. Hiervan krijgen er ongeveer 17.000 (bijna 1,5%) Erythema migrans.


Teken lijken op kleine spinnetjes. Een teek is erg klein, 1 tot 3 millimeter. Door het bloed zuigen zwelt hij op tot een soort bolletje. Een volgezogen teek kan soms wel een doorsnede van 1 centimeter hebben. Onvolwassen teken, nimfen, zijn waarschijnlijk de belangrijkste overbrengers van besmettingen bij de mens. Die worden gemakkelijk over het hoofd gezien omdat ze zo klein zijn: niet groter dan een speldenkop.
Teken komen in heel Nederland voor. Ze leven in hoog gras en struikgewas van bossen, duinen, weilanden, heidegebieden, parken én tuinen. Vooral in struiken en grassen tot ongeveer anderhalve meter boven de grond. Van daaruit hechten ze zich aan passerende dieren, en soms op mensen. Teken zijn er het hele jaar door. Ze kunnen actief worden als de temperatuur boven de 8-10 graden Celsius komt. De meeste mensen worden gebeten in de periode van maart tot en met oktober.


Ze wist heel veel van het gebied en had vroeger heel wat gefotografeerd.
We liepen nog een stukje gezamelijk op maar zij ging even een boterhammetje eten en ik liep toen na afscheid te nemen door richting Vinkenveld.
Onder het lopen dacht ik aan een verschillende opvatting over het aantal bezoekers AWD.
Zij vond het maar niets al die mensen in de natuur en vond dat al die mensen die niet voor de natuur kwamen (sporten om af te vallen) maar beter weg konden blijven.
Mijn mening was dat het juist belangrijk was dat er steeds meer mensen bewust werden van de waarde van zo'n mooi natuur gebied.
In de hoop dat mensen meer natuurgebied willen.
Met mischien meer rustgebieden voor de dieren.
Wat dat betreft is het in het AWD super geregeld. Sporters komen niet snel van de paden en er zijn ook verboden gebieden. Een juiste verdeling................vind ik.
Sporen van dieren zijn er genoeg in het natte zand.

Het was achteraf een goede keuze om naar het AWD te gaan want ik had me best vermaakt.Mede door de kennis van Marijke.