zondag 3 januari 2010

Winter in de Oostvaardersplassen

(Foto Vos Boven) gemaakt door Ghita 3 Januari in de AWD)
Ghita stuurde enkele foto's op...Dit is er één van..Ze Schreef:....."Het is echt heel bijzonder om een vos van zo dichtbij te zien".!
Ze gaat de foto's deze week plaatsen op haar site :
http://carpediem2.punt.nl/?home=1
---------
Wij zijn tegen het afschieten van Damherten...IN de AWD...Stuur een mail naar : zie meer:
Site's die deze actie ondersteunen zie bericht....Tamme Vos Eist Hoofdrol
------------------------------------------------------------
OOSTVAARDERSPLASSEN!
Ik had deze zaterdag gewerkt...En omdat er winterstop is (voetbal)..Wilde de meiden naar Bataviastad...Nou ..Het is nu al één uur..En voor ik er ben..met mischien wel slecht weer , op de terugweg. Nee Hoor! echt niet.
En dat werd dus....Echt wel!
Ik de meiden afgezet in Bataviastad ..En toen naar de Knardijk...Het was spekglad..En halverwegen ( nog voor het bezoekerscentrum) hadden ze de weg afgesloten. Er waren meerdere auto's van de weg afgegleden...En de Politie sloot toen direkt de dijk af...Dus moest ik een heel eind omrijden....Glad ..glad...Pffff.
Dus ik kwam heel laat bij de ingang aan....Het is zo donker..dus snel naar achteren..Naar de kijkhut (tegen het spoor).

Nog een paar foto's ....van de OVP ..Toen ik onderweg was om de meiden af te zetten....

Er werd al geschaatst door een paar waaghalsen...Op de Oostvaardersplassen.
Dus even de auto aan de kant en een paar fotootjes schieten...van dit mooie wintergebeuren.
De Oostvaardersplassen...Er is daar altijd wel wat te zien...Vogels,Konikpaarden,Edelherten....en veel vossen!....Alhoewel ik de Edelherten meestal alleen vanuit de kijkhut zie...En dan heb je de verrekijker nodig...En die had ik dus ook bij me.
Maar....Dit keer had ik geluk....Er stonden heel wat Edelherten in het bos...dichtbij de in/uitgang. Edelhert (Cervus elaphus)
Wat een geluk...Edelhert hindens ...En dan zo dichtbij.
Ze zien er goed uit...
En ik had niet verwacht..Dat ik ze zo dicht kon naderen!
Ik moet nu opschieten ..Want straks word het donker..En dan kom ik niet tot de kijkhut...Die ik graag even wil bezoeken.
Richting: Kijkhut de Zeearend.
En dan kom ik een mannetje tegen...Hij staat daar tussen het afgestorven riet..En veel foto's zijn mislukt...Het riet is dan scherp..En het Edelhert wazig ...Maar ja..Hij bleef gelukkig lang staan kijken. En toonde geen vluchtgedrag.
Dit is een jonge bok...
En wat zijn ze mooi ..
De Vogelkijkhut.
Met een pracht uitzicht over de velden....Kijk hier schieten ze de herten niet zomaar af..Hier mag de natuur zijn gang gaan.....
En als je dan bedenkt dat achter mij een spoorweg loopt.
Wat zijn ze dan van de Provincie Noord - Holland zielig.....
Om daar Damherten af te gaan schieten....Moeten ze hier eens komen kijken.
En dan zie ik er lang niet zoveel als de vorige keer...Toen liepen er ook honderden Konikpaarden en Runderen.
Een laatste foto....Langs de kijkhut...
En nu snel terug ...Want er komt een sneeuwbui aan..En ik moet de polder weer door.
Over dat gladde weggetje..Met hier en daar een bruggetje..die nog redelijk stijl zijn.
En dan moet je op dat moment geen tegenligger hebben.
Want stoppen..betekend..Problemen!
Een mooie roedel kom ik tegen op de terugweg..
Prachtig...Geen wonder dat ze Edel Hert Genoemd worden.
Wat is dat mannetje dik..
Een Edelhertendag!
Ik had nooit verwacht dat ik er in zo'n korte tijd..zoveel zou zien.


Prachtige Roedel
Op het pad..
één mannetje..
Die eerst de hindens...Het riet in laat lopen....
Alvorens zelf te verdwijnen in het hoge riet.
Het spoor lopt hier rechts...En de herten blijven rustig..Ze zijn geen Jacht gewend...
Nog twee mannetjes..Die me goed in de gaten houden.
Dichtbij de Uitgang/Ingang


En dan komt de verwachte sneeuwbui....De wandeling van Zondag..Met Herman Versteeg...Plaats ik later deze week.Foto's..zijn wel te zien op de site van Herman Versteeg: http://www.natuurfotograafversteeg.nl/

Prachtige foto's van de Vos...(2 Jan)Zie bij Auke: http://hooxies.blogspot.com/search?q=awd

Ook Ghita maakte (3 Jan) Prachtige Foto's van de Vos (moet nog geplaatst worden..dus hou het even in de gaten) : http://carpediem2.punt.nl/?home=1

En Ook Bas Breetveld (3 Jan) - Zie op zijn site: http://www.naturereflections.nl/