maandag 5 oktober 2009

Bronstwandeling 11 Oktober 2009 Amsterdamse Waterleidingduinen

De Bronstwandeling Zondag 11 Oktober 2009..AWD.
Amsterdamse Waterleidingduinen.
-
Voor Webmasters en Gasten. (iedereen is welkom)
zie: http://awd-bossie.blogspot.com/2009/09/bronst-amsterdamse-waterleiding-duinen.html
Verzamelen...Ingang Panneland (parkeerterrein)
Tijd ...7.30 verzamelen (7.58 - Zonsopkomst)
Zorg dat je voor 7.30 aanwezig bent...Want we vertrekken op tijd en wachten niet!
Ik ben geen natuurgids..ook heb ik niet de leiding...ik heb alleen de tijd / datum en ingang gemeld.
Het gaat zeker door!...uitzondering...bij onweer..of constante hoosbuien! Het klinkt mischien wat arrogant..( zeker niet zo bedoeld) maar omdat we nogal wat mensen verwachten..bepaal ik voor het gemak de route.
Dit om discussies te vermijden.
Neem drinken/eten mee..En geen fel gekleurde kleding..( gewoon iets donkers aantrekken)
En de duur van de wandeling..is nog onbekend..Als er mensen terug willen (als ze de weg niet weten) dan loop ik mee naar in/uitgang Panneland.
In ieder geval hopen we op een prachtige en een gezellige dag...Met veel webmasters en liefhebbers van de natuur.
(Foto Henk Bos Bronst...2008)
--------------------------------------
Ik kreeg een mailtje van Ria v. Dam...(Met een paar prachtige foto's) ik had haar al eens eerder ontmoet in de AWD.
(Deze foto..van Ria...Bronst 2009 AWD)
Eerst even dit:
In
Natuurberichten uit de Amsterdamse Waterleidingduinen
Jaargang 18 Nummer 1 Maart 2008 :
Boommarter
gefotografeerd
Op 20 februari 2008 ontdekte vrijwilliger
Clarence Wever – op zoek naar eekhoorns - een
ander, groter beest hoog in een boom in de
AWD: het bleek te gaan om een boommarter.
Dit is niet de eerste boommarterwaarneming uit
de AWD (deze dateert uit 2003), maar hij had
wel het geluk als eerste waarnemer ook een foto
te kunnen maken.

( foto Ria v Dam..van de......?)
Ze mailde o.a.:
Ik wil je deze foto laten zien, als hem vergroot zie je in het gras de Boommarter.
Kwam deze tegen met een muis in zijn bek, die hij liet vallen..


(foto Ria v Dam )
Ik weet het ook niet zeker..Maar zelf denk ik eerder aan een hermelijn.
Het is in ieder geval een prachtige waarneming...En een geweldige foto.
-
Marterachtigen......
De marterachtigen vormen de grootste groep landroofdieren in Nederland. In afnemende grootte zijn dat: das, otter, boommarter en steenmarter, bunzing, hermelijn en wezel. Steen en boommarter zijn ongeveer even groot. Ook de behendigheid, souplesse en klimvaardigheid hebben ze gemeen. Zelfs de samenstelling van het voedsel vertoont veel overeenkomst. De biotoopvoorkeur verschilt echter: boommarters leven doorgaans in het bos en steenmarters in de buurt van bebouwing. Voorzichtigheid is echter geboden: een marter in een boom is niet per definitie een boommarter!

(foto Ria v Dam)
Ik hoop dat echte kenners dit lezen..
En kunnen vertellen of dit een ............. is?
b.v.d.
En bij deze...Ria bedankt voor de foto's...Super!
( Foto: Frans en Martine van Dijk )
Ik kreeg ook een mailtje van Frans en Martine van Dijk...Met deze prachtige foto..van de vos!
In de mail stond o.a:
-
In de bijlage heb ik een mooie foto gedaan van een vos. Deze kwam ik(Frans) een poosje geleden tegen. De AWD is mijn favoriete stek als het gaat om observatie en fotografie. Deze vos was trouwens erg tam en heeft een klein kwartiertje naast me liggen slapen. Na navragen, op het bezoekerscentrum, was dit opmerkelijk en niet gewoon. Ik heb ook geleerd dat je het best plat op de grond kan gaan liggen als je ze dichter bij wilt bekijken.
bedankt dat ik hem mocht plaatsen!
Super!